Zelfkennis als sleutel tot verbinding met anderen
Loopt je samenwerking met sommige mensen wat stroef? Irriteer je je aan het gedrag van de ander? Of irriteert de ander zich aan jou? Kan je er niet echt de vinger op leggen wat er juist scheelt? Volgens Elke Ruelens, L&D Expert bij Skill BuilderS, kan het kernkwadrant van Ofman misschien wel soelaas bieden.
Met de kernkwadrant-methodiek van Ofman analyseer je je kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. Heel nuttig om je eigen sterktes en functioneren te beschouwen, maar ook om je samenwerkingen kritisch te bekijken en te optimaliseren.

Wanneer je steeds botst met een collega – op vlak van communicatie of hoe taken worden aangepakt – zou het wel eens kunnen dat jullie zich in elkaars allergie bevinden. Door actief aan de slag te gaan met jullie uitdagingen, kunnen jullie elkaar in het midden vinden en de samenwerking verbeteren.
Een voorbeeldje om dit te illustreren: persoon A heeft als kernkwaliteit dat hij zeer daadkrachtig is. In tijden van aanhoudende stress neigt hij in zijn valkuil terecht te komen, namelijk drammerig zijn. Persoon Z heeft als kernkwaliteit dat zij zeer geduldig is. Haar valkuil is dat ze passief wordt onder stress.
Persoon A zal zich snel irriteren wanneer hij moet samenwerken met mensen die passief zijn en moeilijk tot beslissingen komen. Persoon Z heeft op haar beurt moeite met mensen die doordrammen en die als een bulldozer overkomen.
Je merkt het al: als de stress aanhoudt bij beide personen, zullen zij nog heel moeilijk met elkaar kunnen samenwerken. Tenzij … ze beiden met hun uitdaging aan de slag gaan. Persoon A probeert wat meer geduld te vertonen, en persoon Z toont wat meer daadkracht.
Je eigen sterktes en valkuilen kennen en ook de sterktes en valkuilen herkennen bij de mensen rondom jou, helpt je om je (nog) beter met de anderen te verbinden en samen te werken.
Lees ook:
- Zijn kernwaarden in steen gebeiteld?
- Veranderende waarden
- Leef jij je eigen waarden?
- Is gedragsverandering moeilijk?
Interesse om hierover meer te weten?
Ontdek ons learning traject 'Op exploratie naar de leider in jezelf'
Tijdens dit boeiend en inspirerend groeitraject investeer je in een diepere verbinding met jezelf om je (nog) beter te kunnen verbinden met anderen. Leer je hoe je kan loskomen van ongewenste oude gedragspatronen.
Relevante Tips, Nieuws & Inzichten
Ervaar jij stress bij de aanpassing aan het nieuwe normaal?
We hebben ons de laatste twee jaar met vallen en opstaan heel vaak moeten aanpassen. Maar die laatste aanpassing, aan het zogenaamde nieuwe normaal, die lijken we vanzelfsprekend te vinden. Want dat is hetgeen waar we zo lang naar uitgekeken hebben, toch? Saskia Poelmans, psycholoog en stress-& burn-outcoach bij Skill BuilderS, stelde haar Linkedin-netwerk de vraag. Ontdek hier de resultaten.
Het taboe van stress
Stress... we hebben het allemaal en toch vinden we het vaak heel moeilijk om erover te praten, laat staan er iets aan te doen. In een bevraging op LinkedIn ging Anouk Smets, coach the coach bij Skill BuilderS, op zoek naar wie mensen in vertrouwen nemen wanneer ze stressklachten ervaren. Bij wie kunnen ze terecht met hun gedachten en gevoelens wanneer het niet zo goed gaat?

Hoe zorg je voor een optimale klantenverbinding?
Verkopen is zoveel meer dan een deal binnenhalen. Vaak lijkt het te gaan over winnen. Maar als je je focust op winnen, verlies je iets heel belangrijks uit het oog: de verbinding met je (potentiële) klant. Om je optimaal te verbinden met je klant is het cruciaal om elke stap in het verkoopproces aan te passen aan je (potentiële) klant. Zo creëer je een bepaalde gemoedstoestand bij hem of haar en kan je verder werken op de verbinding met je klant.